6 יתרונות בלימוד אנגלית

13 ביולי 2022

הפעילות הטובה ביותר נגד ההזדקנות: למידת שפה זרה!

כאשר מבוגרים תוהים מדוע הם צריכים להקדיש זמן ללימוד שפה זרה, מורים ומומחים מתמקדים בדרך כלל על יתרונות שונים, רובם חברתיים או מעשיים: הזדמנויות תעסוקתיות טובות יותר; משכורות טובות יותר; הבנה רחבה יותר של העולם; ביטחון גבוה יותר לנסוע ולטייל לכל מקום, בכל מקום, ולחוות תרבויות חדשות; הזדמנות לפגוש אנשים ממדינות אחרות או להשתמש ברשתות חברתיות בצורה יעילה יותר, וכו'.

עם זאת, מעט מאוד מוסבר על אחת הסיבות החשובות ביותר מדוע מבוגרים צריכים להתחיל ללמוד שפות זרות: דיבור של יותר משפה אחת יכול לשמור על המוח שלנו במצב טוב יותר לאורך זמן ואף לעזור לו לתפקד טוב יותר.

הבנה ויכולת שימוש בשפה זרה פירושן רכישת מערכת חדשה של כללים מורכבים המאפשרים לתפוס כיצד מילים משתלבות בכדי ליצור משפטים, את היכולת להרכיב משפטים ולהבין כיצד יש לבטא אותם, והכי חשוב, ללמוד איך ניתן ליצור מסרים המעבירים את המשמעות הרצויה. תהליכים אלה מופעלים במוחנו בדרכים שונות וגורמים לנו לתרגל אותם. האם אי פעם חשבת על כך שבדיוק כפי שהגוף שלנו זקוק לתרגילים פיזיים כדי להיות בכושר, כך גם המוח?

מחקרים מדעיים שונים הראו עד כמה תורמת למידת שפה זרה למוח הבוגר: תהליך הלמידה מעבה שכבה של נוירונים שאחראים למחשבה, לשפה, לזיכרון ולתודעה והם טומנים איתם יתרונות נוספים.
הסעיפים הבאים הם רק מספר מכל אותם יתרונות המוזכרים במחקרים השונים.

כמבוגר, כבר למדת איך ללמוד: אתה יודע אילו אסטרטגיות למידה טובות בשבילך ואילו יהיו בזבוז זמן, מה שהופך אותך לתלמיד טוב יותר מאשר ילד או אדם צעיר.
 

1) גמישות קוגניטיבית טובה יותר: משמעות הדבר היא שאנשים דו-לשוניים יכולים להתאים את עצמם למצב חדש או לא צפוי מהר יותר מאשר אנשים הדוברים רק שפה אחת. זאת משום שלמידת שפה חדשה מפתחת אזורים חדשים במוחם ומגבירה את יכולתם להתמקד ולעבד מידע.

2) משפר את הזיכרון ומאפשר חשיבה מודעת יותר: ברגע שאתה נתקל במילים או מבנים חדשים של משפט, עליך לזכור וליישם אותם, תרגיל זה מחזק את הזיכרון ומגביר את היצירתיות.

3) מחדד את כישורי ההאזנה וגורם למוחנו לעבוד בשיאו: כדי לשמוע, להבין, לפרש ולהפיק צלילים אופייניים לשפה החדשה, על הלומדים לזהות מידע דו-משמעי ולהבדיל בין נתונים רלוונטיים לבין נתונים לא רלוונטיים.

4) מגביר את תשומת הלב ואת יכולות קבלת ההחלטות: בשפה החדשה יש ביטויים וניבים עם משמעויות שונות, מה שהופך את הלומד לחשוב על מה מתאים לשימוש בכל סיטואציה ומה יהיה שימוש שיחשב כפוגע עבור דובר יליד של אותה השפה.

5) בניית מיומנויות של ריבוי משימות (מולטי-טאסקינג): אנשים דו לשוניים מפתחים את המיומנות לעבור בין שתי מערכות של דיבור, כתיבה, ומבנה - של השפה שלהם ושל שפת היעד. ההחלפה בין המבנים השונים עושה אותם טובים בריבוי משימות.

6) מגן מפני דמנציה ואלצהיימר: הגורמים למחלות הדמנציה והאלצהיימר אינם ידועים, אך מחקרים רפואיים קובעים כי לימוד שפה שנייה יכול למנוע את הופעתן או להאט את השפעתן.

 

הדוגמאות הנ"ל ממחישות כיצד ההתמדה והמשך תהליכי הלמידה בשנות הבגרות מועילה לבריאות ואף לתחושת האושר של האדם.

אם כך, מדוע שלא תאתגר את עצמך ותוכיח כי יתרונות אלה עובדים גם עבורך! פשוט לך על זה ושתף את התוצאות עם סטודנטים כמוך שממשיכים ללמוד להתפתח גם בבגרותם.

 

נסה את מבדק האנגלית שלנו וגלה מה היא רמת אנגלית שלך עכשיו!